Badning

Man kunne tidligere bade i floden 2 km fra byen ved Gorges de Gouleyrous. Der findes også PiqueNique pladser, område med klatring, samt Arago-hulen, hvor Tautavel-manden er fundet.

NB! Dette lokale badested må ikke længere benyttes, da der indvindes drikkevand fra floden her. Jeg har ladet beskrivelsen stå, da det stadig er et meget smukt sted som bestemt er et besøg værd. Badning må så desværre foregå de steder som  beskrives i det følgende.

Der er svømmebassin på Campingpladsen  (i udkanten af byen), hvor man for et mindre beløb kan benytte bassinet.
I Rivesaltes og i Estagel er der svømmehal. Konsulter venligst internettet vedr. åbningstider.

Ellers ligger middelhavskysten ca. 30 km væk, Den nærmeste strand er Le Barcares, hvor en stor P-plads ligger helt ud til stranden og hvor der er forretninger og restauranter. Hertil er der ca. 30 minutters bilkørsel og det er en god strand med lege- og indkøbsmuligheder lige i nærheden.

Men der er en stribe andre strande både nordpå og sydpå, fx. i Leucate, St. Marie-Plage og Torreilles-Plages, som er forholdsvis fredelige strande eller de større steder som  Canet og St. Cyprien med alt hvad strandturismen indebærer.

Den smukkeste havne- og badeby i området er Collioure, ca. 20 km syd for Perpignan. Hvis I vil bruge en halv eller hel dag på dette kan man kombinere strandturen med lidt byturisme. Man kan bade inde i selve byen og der bliver ikke så hurtig dybt. Om sommeren er der et godt marked i byen 1-2 formiddage om ugen (onsdag og søndag). Der er dykkerskole og bådture fra havnen.

Kystvejen fra Collioure og sydpå, samt en række andre 'grønne veje' i området imod den spanske grænse, er er besøg værd.

Borgen ved Collioure

Til fods - vandreture nær Tautavel

NB. I perioden fra slutningen af september til omkring 1. marts er der jagt i bjerge og tilliggende områder. I den periode må det frarådes at man vandrer andre steder end på vejene. Spørg på rådhuset (Maire), hvis du er i tvivl !

Til fods kan man starte lige uden for husdøren, fx frem og tilbage til ruinen 'Le Chateau' ca. 60 min eller til Torre del Far ca. 3-4 timer ialt. Gå fra rue Voltaire op til koperativet eller museet, hvorfra der findes gule vejvisningsskilte. Vandretiderne på skiltene kan være lidt mere optimistiske end mine. Men vurder selv afhængigt af hvor hurtigt I går samt hvor lange pauser i lægger ind på turen og husk vand, proviant og solbeskyttelse.

På turistkontoret kan man få yderligere vejledning (topoguide og kort) hvilket tilrådes på de sværere ture, spørg også om råd i tilfælde af kraftig blæst. Turen til Torre del Far følger samme rute som turen til ruinen og allerede fra ruinen er der en flot udsigt over dalen, byen og man kan se i flere retninger. Men man kan godt følge stien lidt videre imod Torre del Far, hvor man stiger hurtigt til vejrs og går i et typisk makiområde med lave buske, blomster og krydderplanter, - vi har set flotte insekter, sommerfugle og knælere på skråningen lige ovenfor ruinen. Hvis vejret er til det er der her mange flotte steder man kan spise sin medbragte mad. På vandrekortet er denne tur markeret med en tynd rød streg.

vandrekort

Her kortudsnit med vandreturene markeret i forskellige farver.

Lyslilla tur: Gåtur i vin markerne. Kan man gøre flere steder fx. gå over broen ved floden og derefter til højre langs med floden. Følg vejen der svinger væk fra floden og går i det ny villakvarter op forbi feriehusene, men derefter hurtigt tager retning imod Gorges de Gouleyrous. Man passerer en moderne vingård, med store ståltanke på højre hånd, inden den lille vej (Piste No. F101) svinger ud i markerne. Vejen går gennem vinmarker hele vejen ud til kløften. Der er ca. 4 km til kløften så beregn ca. 1 time hver vej. Vejen går næsten lige ud, når man først er i vinmarkerne, men man kan gøre en afstikker til venstre ad en af sidevejene op imod bjergsiden (fx. mørlilla tur), hvor man kommer højere op og har en flot udsigt over vinmarkerne og et vue tilbage imod Tautavel, hvor tårnet Tor del Far ses ovenfor byen på en af de højeste toppe.

Man kan gå så langt man har lyst til, fx. helt til kløften, - eller vende og gå samme vej tilbage til byen. På hjemturen har man, hvis vejret er klart, udsigt til Pic de Canigou o.2700 meter, der rejser sig over de lavere bjerge omkring Tautavel.

Om sommeren kører der et turisttog ud til kløften, så måske kan det passe med at man tager dette den ene vej, hvis det er varmt.

Der findes kort i 1:25.000 (4 cm kort) hvor alle veje og stier i vinmarker, på bjerget mm. er medtaget. Med disse er det muligt at finde rundt i vinmarksområdet og de tilliggende skov- og bjergområder og dermed kombinere ny vandreture efter eget ønske. Der findes et par af disse kort i huset, - ellers kan de købes i større tabac/kiosk/boghandel/supermarked.

Lysegrøn tur: På skråninger i vinmark og garrique.

Prøv fx. at starte ved den første store P-plads, til højre lige efter kooperativet. Der står et P-skilt med påskrift  'gratuit 70 m'. Her går en mindre vej op mod klipperne og derefter i en stor bue op af bjergsiden og man stiger hurtigt opefter, skiftevis på asfalt og grus, så man kan se byen bagude og kirkegården/landevejen nedenfor. (Man skal ikke ind på P-pladsen eller hen imod kirkegården. Men vinkelret væk fra landevejen)

Man kan følge denne vej mellem vinmarker og maki, 2-3 km ud fra byen, hvorefter man til sidst må vælge mellem at følge en mindre sti, der fortsætter videre hen over  bjergsiden (mørkegrøn tur) , eller følge den lille vandrevej tilbage til landevejen. Prøv at finde det på kortet. Der hvor du kommer ned til landevejen er der næsten overfor på den anden side en markvej, der svinger  over en lille bro (den kan ses på kortet) hvorefter den går til venstre hen langs med floden tilbage imod byen. Ved at følge denne vej undgår man trafikken på landevejen og ender inde i byen tæt ved keramikbutikken.

Mørkegrøn tur: På skråningerne helt ud til kløften  (Gorges de Gouleyrous)

Denne tur starter på hovedgaden ved kooperativet. Man skal følge landevejen ud af byen i retning mod Vingrau. Man går forbi kirkegården og videre ud indtil de sidste huse ligger på venstre side. Så kommer der lige efter en sidevej på højre hånd. Den er mæket med Piste no. C2 på et skilt. Der ligger også et lille tranformatorhus på hjørnet. Her går vejen op ad skråningen i et par slyngninger, hvor der er lidt stejlt. Så det kan godt være, at man skal ned i bjerggear. Elller stå lidt og puste mens man beundrer udsigten..
Snart kommer man til en vejdeling hvor man skal holde til venstre. Det er her man møder den lysegrønne tur og de to ture følges et stykke. Den mørkegrønne tur er markeret med en gul streg  på sten og træer og denne markering følger helt ud til kløften.
Den gule markering kan også bruges  i næste vejforgrening, hvor den mørkegrønne rute følger den højre gren (se efter de gule streger). Mens den lysegrønne skal holde til venstre..
Ruten fører os efter ca. 100 meter frem til en lille vendeplads, men vejen fører videre ind i skoven. Her er ikke længere asfalt.
Turen gennem skoven tager vel ca. 20 min, følg de gule markeringer. Først går vejen i nogenlunde samme højde, men til sidst begynder det at gå stejlere nedad indtil man kommer ud af skoven og kan se markvejen fortsætte ned til landevejen. Landevejen skal følges ca 50 meter til venstre så kommer sidevejen til kløften på højre hånd og der er kun 300-400 meter ned til kløften.
Der har man fortjent noget at drikke og lidt proviant. Hvis man er heldig kan man se bjergklatring på skråningerne ved det gamle møllehus.

Den letteste måde at komme tilbage til Tautavel er at følge den lyslilla rute.
Hele turen fra Tautavel til kløften og tilbage er ca. 9 km. (ca. 2-2.5 timer plus pauser)

Lysegrøn og mørkegrøn tur er tilsammen 3 sløjfer på den samme bjergside og man kan selvfølgelig kombinere dem som man vil og dermed lave en tur af passende længde. De kan også sagtens gås i modsat retning. Husk at der om formiddagen er overvejende skygge på den skråning, hvis man enten vil have meget sol eller undgå solen.

Lysegul tur: Vej D59 imod Cases-de-Penes. Turen starter ved vejskiltet nede på pladsen ved hotellet. Denne tur er beskrevet som cykeltur nedenfor og går ad en lille landevej. Men da der næsten igen trafik er på vejen, kan turen også nydes til fods. På ca. 1 time kan man nå op til vejens højeste punkt, hvorfra man i klart vejr har en meget flot udsigt.  Hjemturen er samme vej tilbage, som man kom op, men da man nu ser dalen fra den modsatte vinkel, virker det som en hel anden tur. Beregn 2-3 timer til turen afhængig af hvor langt I har lyst til at gå. Man kan jo vende hvor som helst. Husk rigeligt drikkevand. Om formiddagen er der en del skygge på denne tur.

Udsigt fra ruinen i retning af Gorges de Gouleyrous

Stien til Torre del Far

På cykel i området:

(Turene kan naturligvis også køres i bil, men husk så at stoppe op og nyde udsigten)

Man skal have lave gear på sin cykel, som måske endnu bedre kan være en mountainbike eller en cykel med lignende gearing. Ellers skal man være forberedt på at trække op ad bakkerne, hvilket man godt kan, men nogle af stigningerne er lange. Husk et godt Michelin kort (fx 2 cm) samt rigeligt med vand !

D9 til Gorges de Gouleyrous og Vingrau (ca.10 km)

En kort aftentur for at komme i gang kunne være ad D9 i retning mod Vingrau, ca. 1.5-2 km udenfor byen går en sidevej ned til venstre i mod Gorges de Gouleyrous. Medbring evt. badetøj. Herefter kan man køre tilbage til landevejen og til venstre videre ind til Vingrau. Når man kommer til T-krydset i midten af byen, er der en lille bar lige rundt om hjørnet til højre. Hvis man er heldig at der er åbent kan man få en kop kaffe, et glas vin eller en kold øl. Hvis man vil afprøve sine lave gear kan man fortsætte op ad vejen forbi baren. Her begynder vejen (D12) at stige op imod Pas de l'Escale (271 moh). Men fortsæt ikke længere end op til Cooperativet eller op til P-pladsen med PiqueNique pladser, ellers bliver turen for lang. Herfra er der allerede en flot udsigt ned over dalens vinmarker. Du vender om og køres de 4-5 km tilbage til Tautavel. Beregn 30 min plus bade- og cafetid til denne tur.

Rundt om MontRodon (8km Rød/Orange tur)

Når man midt på sommeren står på terrasse og ser solen gå ned, er Montrodon det lille 'bjerg' som solen forsvinder bag. Der er en fin lille tur rundt om dette bjerg, som er god at starte med idet den rummer de normale elementer som findes i dette terræn: Små landeveje, vild natur, vinmarker og gårde. Dog ingen meget skrappe stigninger på denne tur. Beregn en lille time til turen.

Start på torvet i Tautavel og kør derefter over floden og videre ad D9 imod Estagel. Fortsæt af D9 forbi den gamle kooperativbygning og videre forbi det lille kapel. Ca. 300 meter efter Kapellet står et stort træ og umidelbart derefter går en lille asfalteret vej fra skråt til højre. Den lille vej slynger sig rundt i et fint landskab med vinmarker og vild garique og ender efter ca.3.5 km ved en gård (Mas) næsten der hvor D611 og D59 mødes. Her svinger man til højre ad D59 og der er nu omkring 2 km jævn nedkørsel til man er tilbage ved floden.

Denne tur kan også køres i omvendt retning. Den beskrevne tur starter med den mest trafikerede stykke fra floden og op til kapellet. Se kortet nedenfor, hvor denne tur er markeret med smal RødOrange streg.

Man kan også gå denne tur. Beregn så 2-3 timer og husk rigeligt med vand!

cykletur Montredon

Den RødOrange sløjfe med bred stregmarkering kan køres som selvstændig tur på ca 15 km fra Tautavel og tilbage, - eller i en kombination med den tidligere beskrevne  RødOrange tur. Der er tale om to sløjfer, der kan kombineres efter ønske og køres i forskellig rækkefølge og retning.  Der køres udelukkende på asfaltvej, men pas på ikke at køre for hurtigt på de små veje da belægningen kan være løs og hullet enkelte steder.  Det er en meget flot tur hvor man flere steder har en rigtig flot udsigt til bjergene imod syd.

Man starter i Tautavel og følger D59 indtil denne møder vej  D611. Her svinger man til venstre og efter nogle få hundrede meter kommer der en mindre asfalteret vej til højre, som er markeret med Mas de Las Caneilles (Piste no.95). Den kan man følge for at køre sløjfen imod uret.

Alternativt kan man fortsætte en lille kilometer længere ad D611, hvor en sidevej til højre er mærket med  skiltet Route de la Mas (Piste no. 97). Kørt ind af denne sidevej for at følge sløjfen i retning med uret.

I den nordligste del af sløjfen er vist en stiplet markering op til en klatrevæg. Man kan cykle det første stykke op igennem en lille skov. Men snart bliver vejen stejl og de fleste må trække de sidste hundrede meter op til parkeringpladsen med skiltet der markerer klatrerruten. Hvis man skal have en pause kan det være et passende sted at spise frokost eller lignende. Der er ingen bænke, men man finder let en sten at sidde på i vinmarkerne, der her går helt op til klipperne. Efter pausen skal man samme vej tilbage til man møder ruten, som derefter følges i den valgte retning tilbage til landevejen D611 og videre hjemad imod Tautavel.

D59 imod Cases-de-Penes

En længere og fantastisk flot tur er ad D59 til Cases-de-Penes. Hvis det er klart vejr kan man se over på de nærmeste dele af Pyrenæerne med Pic de Canigou (2700 moh.)

Man kører gennem et vildt og flot bjerglandskab ad en lille vej næsten uden trafik, med stejle kløfter og Verdouble-floden nede i bunden på det første stykke, med hårnålesving og stigninger både op og ned. Men til sidst mest ned imod Cases-de-Penes. Det er Agly-dalen man kommer ned i og den større landevej D117 løber syd for floden. Den kan man godt køre på, men kan man holde sig på nordsiden af Agly og køre ad den lille vej forbi Mas Jau (vinslot) er dette meget mere fredeligt. Man skal fortsætte til Estagel, hvor der er et  par barer midt i byen hvor man kan få en kop kaffe eller noget koldt. Der ligger også en bager, flere forretninger, bank osv. Man skal videre igennem byen og er nødt til at køre et kort stykke på N117, ialt ca. 2 km fra broen og ud til hvor vejen til Tautavel (D611) svinger fra til højre. Følg vejskiltene til Tautavel ad D611 og D9. Det er ialt ca. 7 km, hvor det første stykke er pænt stejlt, indtil vi kommer op over et lille pas og er på vej ned i Verdouble-dalen igen. Turen er i alt 30-35 km. Men du skal nok afsætte mindst 3 timer til turen, hvis du ikke er i kanonform. Der er rigtig meget at se på specielt på D59. Husk rigeligt med vand!

Andre ture:

Når du har lært terrænet at kende er der mange turmuligheder. En tur som vi har kørt flere gange er beskrevet mere i detaljer. Den går fra Tautavel til Vingrau, videre over en stigning med en lang nedkørsel  til Tuchan og derfra videre til Paziols . Fra Paziols stiger man op over bjerget mellem de to dale og ender med en flot nedkørsel til Tautavel. Den er ca. 32 km og ikke svær. Se den detaljerede beskrivelse og kig på et kort for at forstå turbeskrivelsen.

Der er mange andre muligheder fx. D9 til Vingrau og D12 op til Pas de l'Escale. Her går det opad, men husk at nyde udsigten. Derfra retur samme vej eller hvis man har mod på en noget længere tur, fortsættes ad D12/D18 over Montpins til Espira de-l'Agly. Herfra gælder det, ligesom tidligere beskrevet at holde sig fra N117, hvis muligt. Så enten videre til Cases-de-Penes og ad D59 til Tautavel eller fortsætte til Estagel og hjem derfra, som tidligere beskrevet.

De nærmeste af Catharborgene, Chateau de Queribus(billedet) og Peyrepertuse, ligger kun 15-20 km fra Paziols, via Padern og Cucugnan. Her går det stejlt op til sidst. De ligger utrolig flot og Catharernes historie er i sig selv et studie værd.

Tæt på de to borge ligger en meget smuk og imponerende kløft, Gorges de Galamus, som er et besøg værd. Vejen er hugget ind i klippen og snor sig ind og ud i kløften. Stop på et af udsigtspunkterne/P-pladserne og nyd udsigten, da det er svært og farligt at standse i selve kløften, hvor vejen er meget smal. Fra P-pladsen kan man gå en tur tilbage ad vejen og virkelig opleve hvor imponerende her er. Fra den store P-plads er der også en sti ned til et hus som er bygget ind i klippen. Fra denne sti er det også muligt at komme helt ned til floden.

Herfra må du selv overtage planlægningen og afpasse planerne efter dine egne turambitioner og cykelfærdigheder. Sørg for at have et ordentligt Michelinkort 1:200.000 med på turen eller udskriv selv de nødvendige kort. På cykel skal man undgå de større landevej i dalene, som fx N117. Husk altid rigeligt vand og beskyttelse imod solen.